Týdenní projektová výuka žáků 2.E

Helena KotěrováAktuálně, Novinky

aneb Učíme se v zařízeních

V pondělí 9.12.2024 začala projektová výuka třídy 2.E oboru Sociální činnost, jejímž cílem je přiblížit žákům konkrétní sociální služby v našem blízkém okolí. V letošním roce jsme zvolili seznámení se službami pro seniory a osoby se zdravotním postižením, což souvisí i s probíranými tématy v odborných předmětech. Žáci mají možnost propojit teoretické znalosti s praxí a na určité věci si udělat vlastní názor. Zkušenost je nepřenositelná, nabyté zážitky, mnohdy silné emoce a získání informací přímo od pracovníků daly žákům nový pohled na probíraná témata.

A jak vypadal celý týden? Třída se předem rozdělila do pěti skupin po 4-6 žácích dle svého bydliště, aby se více dozvěděli o službách ve svém okolí a např. si tak usnadnili výběr zařízení pro odborné praxe. V pondělí dostala každá skupinka pracovní list s přesnými informacemi a body, na které se měli během celého týdne zaměřit a případně dohledat, zjistit.

Čekaly nás tři přednášky, první nám přiblížila Domov Háj, p. o., Světlá nad Sázavou. Bc. Martina Moravcová, vedoucí sociálně terapeutické dílny, a Mgr. Andrea Šeredová, pracovnice pro komunikaci s veřejností a PR manažerka představily výše uvedenou organizaci, její vizi, cílovou skupinu a poskytované služby. Zmíněna byla historie i transformace ústavní péče.

Dále k nám do školy zavítala Lenka Vencová, ředitelka ÚSVITu – zařízení  SPMP Havlíčkův Brod z. ú. Paní Vencová žáky do přednášky vtáhla a víceméně přednášku proměnila v diskusi. Žáci tak vlastním zamyšlením a způsobem řešení nastíněných situací přišli na spoustu informací ze života lidí s mentálním postižením. Dokonce se s paní ředitelkou zaměřili i na propagaci sociálních služeb.

Po obědě nás navštívila vedoucí sociální pracovnice, Bc. Lucie Coufalová, DiS. ze Sociálního centra města Světlá nad Sázavou. Žákům vysvětlila, jak funguje přijímání klientů do domova pro seniory, jak probíhá sociální šetření, kdo je klíčový pracovník, jak se nastavuje individuální plán klientů, přinesla nám ukázat i používané tiskopisy.

Úterý a středa byly pro žáky nejvíce intenzivní, jelikož nahlédli do předem domluvených sociálních služeb a měli možnost se zapojit do aktivizačních činností. Těšení střídala obava a strach, většina žáků ještě nenavštívila domov pro seniory, nekomunikovala s lidmi s mentálním postižením a mnohdy ani s cizími seniory. Mnoho žáků nemělo bližší představu o práci pracovníků v sociálních službách, poskytované péči a například i nezbytné administrativě, která provází všechny úkony. Díky malému počtu žáků ve skupinách bylo možné zapojit všechny zúčastněné do diskusí s řediteli, sociálními pracovníky a v neposlední řadě s klienty.

Skupinka Světlá nad Sázavou nahlédla do Sociálního centra města Světlá nad Sázavou, zde se dozvěděla o Domově pro seniory, Pečovatelské službě a Denním stacionáři, kde probíhala i aktivizace s klienty.

Havlíčkobrodská skupina se seznámila s Domovem pro seniory Havlíčkův Brod, Husova (zde probíhala aktivizace), Sociálními službami Havlíčkův Brod, konkrétně s Denními stacionáři, Pečovatelskou službou a Domovem pro seniory.

Skupina Humpolec navštívila následující služby: SeneCura SeniorCentrum, Denní centrum pro seniory Astra pod Oblastní charitou Havlíčkův Brod a Domov blahoslavené Bronislavy, kde žákyně pekly s klienty vánoční cukroví.

Sociálně terapeutickou dílnu a Denní stacionář pod FOKUSem Vysočina, z. ú. a SeneCura SeniorCentrum navštívila děvčata také v Chotěboři. V SeneCura SeniorCentru probíhaly aktivizační činnosti. Dále skupinka nahlédla do Pečovatelské služby města Chotěboř, kde jim paní vedoucí Mgr. Markéta Krejčíková nejen přiblížila samotnou službu, ale navíc děvčatům osvětlila téma demence v seniorském věku. Zaznělo mnoho příběhů z praxe, reálné situace a praktické cenné informace.

V letošním roce jsme koukli také k sousedům do Středočeského kraje, konkrétně do Čáslavi. První navštívenou sociální službou byl Denní stacionář Anima, dále Domov důchodců Čáslav a Diakonie Střední Čechy. V Domově důchodců čáslavská skupinka „pekla“ s klienty nepečené cukroví a pracovala s keramikou.

Ve čtvrtek nás čekala ještě jedna přednáška, a to z Oblastní charity Havlíčkův Brod. Věra Kratochvílová, DiS., zástupce ředitele a vedoucí Centra osobní asistence, a Mgr. Eva Dvořáková, sociální pracovnice a vedoucí Charitní terénní odlehčovací služby, nám společně se zdravotní sestřičkou Domácí hospicové péče přiblížily služby pro seniory, osoby se zdravotním postižením i pro pečující. Opět zaznělo mnoho zajímavých praktických informací a příkladů ze života.

A pak už nastal čas ve skupinkách zpracovat veškeré informace do prezentace, doplnit ji fotkami, natočenými videi a připravit se na páteční prezentování a sdílení zjištěného se spolužáky, žáky prvního ročníku a učiteli odborných předmětů. Zazněla také vlastní hodnocení služeb a obdiv k práci v sociálních službách.

Velká pochvala patří žákům 2.E, projektové výuky se zhostili perfektně, poděkování si zaslouží pracovníci všech zmíněných organizací, kteří se nám věnovali s ochotou a laskavostí, a také kolegyně odborných předmětů, které se do projektové výuky zapojily.

Na závěr bych ráda připojila reflexivní úvahu jedné ze žákyň:

„Projektový týden byl skvělou zkušeností, protože jsme měli možnost navštívit osobně řadu zařízení sociálních služeb a dozvědět se o nich víc. Díky tomu jsem lépe pochopila jejich provoz, každodenní úkony, výzvy i potřeby klientů a pracovní náplň pracovníků. Setkání s nimi bylo inspirativní a ukázalo mi, jak důležitá je empatie a odborný přístup. Tento profesionální přístup ale působil zároveň velice lidsky a vstřícně, což je v sociálních službách klíčové. Nejvíce mě zaujalo, jak zařízení přizpůsobují své služby individuálním potřebám klientů. Celý týden byl velmi přínosný a dal mi nový pohled na toto povolání.“

Autorka textu Mgr. Olga Blažková