Adaptační kurzy se staly na naší škole nedílnou součástí zahájení školního roku pro nově vzniklé třídy. Nejinak tomu bylo také pro nově vznikající třídu 1. E, oboru sociální činnost v úterý 5. 9. a ve středu 6. 9. 2023.
Tento kurz je zaměřen jednak na seznámení se s kolektivem a třídním učitelem, jednak na metody učení, psaní seminárních prací, metody získávání, třídění a vyhodnocování informací, ve zkratce na přípravu žáka na vzdělávání a získávání klíčových kompetencí, efektivitu učení a práce. Žáci by si měli odnést přehled o různých metodách učení, psaní seminárních prací, měli by umět pracovat s pojmem efektivní učení a toto využívat v praxi. Podle mého názoru je důležité, aby si žáci uvědomili, že přechod na střední školu není jednoduchý, že jim vše nepůjde hladce, musí najít své silné stránky, ty dále rozvíjet, a také vědět o svých slabých stránkách, což jim výrazně pomůže při překonávání tzv. školní neúspěšnosti.
Pojem adaptace označuje dynamický proces přizpůsobování se novým podmínkám. Se změnou školy se žákům mění nejen množství požadavků, které jsou na ně kladeny, ale především sociální prostředí – učitelé a kolektiv spolužáků. Tuto část životní změny je možné skrze adaptační kurzy žákům usnadnit. Proto jsme v úterý začali skvělou poznávací hrou Vizitka, která nás všechny velmi bavila a umožnila nám hned druhý náš společný den pracovat s našimi emocemi. Zvládli jsme podrobnou prohlídku školy a většinu organizačních záležitostí. Vše vždy nějakou hravou formou.
Ve středu pokračovalo seznamování žáků. I na tento den bylo
připraveno několik seznamovacích aktivit, opět jsme trénovali naše jména,
dozvěděli jsme se něco o tom, co máme rádi a co nás baví. V rámci
týmů plnili žáci několik úkolů, ať už se jednalo o paměťová
cvičení, slovní hry, pořizování „selfíček“ nebo procvičování
našich smyslů.
Společné dopoledne zakončily prezentace jednotlivých týmů, kdy žáci
navrhovali aktivizační program pro určené cílové skupiny, na které se
budou během celého studia v odborných předmětech soustředit (rodiny a
děti, senioři, osoby se zdravotním postižením a osoby ohrožené
sociálním vyloučením). Ačkoliv většina žáků nemá prozatím mnoho
zkušeností v oboru, návrhy činností byly perfektní, pěkně představené
a promyšlené – všichni si zaslouží velkou pochvalu.