Náplň práce:
- zaměřuje se na práci s rodinami, žáky a studenty, a to nejen s problémy rizikových skupin, znevýhodněných skupin, ale v souvislosti s celou populací;
- působí jako prostředník mezi školou (zejména domovem mládeže) a rodinou;
- poskytuje pomoc při aktivitách ve škole, mimo školu i v rodině;
- orientuje se na trávení volného času žáků (zejména žáků ubytovaných v domově mládeže)
Standardní činnosti sociálního pedagoga jsou např.:
- spolupráce s praktickým lékařem pro děti a dorost, s obcemi,s OSPOD, PPP, SVP, SPC, s policií a soudy, zainteresovanými orgány;
- zaměřuje se na včasné odhalení ohrožených žáků (izolace, týrání, kriminalita …);
- poskytuje pomoc rodinám, ve kterých nejsou ideální podmínky pro domácí přípravu žáků do školy (příprava na vyučování …);
- provádí sociálně právní poradenství a sociální terapii s problémovými jedinci;
- zprostředkovává pomoc odborných poradenských a zdravotnických pracovišť a jiných odborných zařízení;
- koordinuje kariérové poradenství, spolupracuje s třídními učiteli, asistenty, žáky, úřady práce a organizacemi, které se zabývají kariérovým poradenstvím;
- ve spolupráci s výchovným poradcem, metodikem prevence a školním psychologem pomáhá předcházet sociálně patologickým jevům ve školních kolektivech.
Konkrétní úlohou sociálního pedagoga v domově mládeže je u žáků sledovat:
- nízkou motivaci ke vzdělávání;
- opakovanou prospěchovou neúspěšnost;
- nedůslednost ve školní přípravě;
- kázeňské přestupky;
- nedůslednost rodičovského vedení;
- sociokulturně znevýhodněné prostředí.
- provést vstupní rozhovor, vyplnit/zpracovat vstupní dotazník, stanovit diagnózu, vypracovat písemnou zprávu z každého setkání;
- pomáhat žákům:
- ze sociálně slabších rodin;
- s problémy ve vztazích s okolím;
- kteří se obtížně orientují v emocích;
- s nedostatečně rozvinutými sociálními kompetencemi;
- z národnostních menšin, začleňovat je do běžného kolektivu, ale v podstatě začlenit všechny žáky, kteří jsou v současné době negativními sociálními jevy ohroženi;
- spolupracovat s rodiči těchto žáků, nabízet/realizovat pravidelné konzultace;
- provádět pozorování žáka v kolektivu vrstevníků;
- zjišťovat klima v domově mládeže a ve třídách, ve spolupráci s vychovateli a příp. třídními učiteli pracovat na zlepšení klimatu ve výchovných skupinách a ve třídách;
- zajišťovat nácvik sociálních dovedností dle potřeb dítěte.
Kontakt
Mgr. Olga Blažková
- Telefon
- +420 607 600 267
- blazkova@akademie-svetla.cz
- Konzultační hodiny
- úterý 10:20 – 10:35 (příp. po předchozí domluvě), budova A (Domov mládeže 1), 2. patro, č. dveří 216